З метою забезпечення ефективного вирішення проблем,
пов’язаних із виникненням несанкціонованих сміттєзвалищ, Державна екологічна
інспекція у Львівській області інформує про повноваження органів місцевого
самоврядування у сфері поводження з відходами. Випадки виникнення несанкціонованих
складувань відходів на території Львівської області фіксують як державні
інспектори, так і громадяни, які інформують Інспекцію про порушення вимог
природоохоронного законодавства.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про правовий
режим воєнного стану» встановлено, що воєнний стан - це особливий правовий
режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної
агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її
територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної
влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого
самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі
збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози
небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також
тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і
громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку
дії цих обмежень. У зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти
України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України,
відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону
України «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від
24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого
Законом України від 24.02.2022 № 2102-IX
«Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану
в Україні» в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року
строком на 30 діб.
Указом Президента України від 14.03.2022 № 133/2022 «Про
продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України
від 15.03.2022 № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про
продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжено строк дії воєнного
стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.
Указом Президента України від 18.04.2022 № 259/2022 «Про
продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України
від 21.04.2022 № 2212-IX «Про
затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного
стану в Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року
строком на 30 діб.
22 травня Верховна Рада України ухвалила відповідний акт
про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного
стану в Україні». Зокрема, ухваленим документом строк дії воєнного стану в
Україні продовжується з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 р. строком на 90
діб.
Закон набуде чинності з дня його опублікування.
Статтею 10 ЗУ «Про
правовий режим воєнного стану» встановлено неприпустимість припинення
повноважень органів державної влади, інших державних органів в умовах воєнного
стану.
1. У період дії
воєнного стану не можуть бути припинені повноваження Президента України,
Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Національного банку
України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, судів, органів
прокуратури, органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, досудове
розслідування, розвідувальних органів та органів, підрозділи яких здійснюють
контррозвідувальну діяльність.
2. У разі утворення військової адміністрації населеного
пункту (населених пунктів) Верховна Рада України за поданням Президента України
може прийняти рішення про те, що у період дії воєнного стану та 30 днів після
його припинення чи скасування:
1) начальник військової адміністрації:
крім повноважень, віднесених до його компетенції цим Законом, здійснює
повноваження сільської, селищної, міської ради, її виконавчого комітету,
сільського, селищного, міського голови;
може затвердити тимчасову структуру виконавчих органів сільської, селищної,
міської ради (для працівників, посади яких не включені до тимчасових штатних
розписів, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну
чи нижчу посаду);
2) апарат сільської, селищної, міської ради та її
виконавчого комітету, інші виконавчі органи (з урахуванням абзацу третього
пункту 1 цієї частини), комунальні підприємства, установи та організації
відповідної територіальної громади підпорядковуються начальнику відповідної
військової адміністрації.
П.5 ст.9 ЗУ Про правовий режим воєнного стану передбачає,
що у період дії воєнного стану
сільський, селищний, міський голова територіальної громади, на території якої не ведуться бойові дії та не прийнято
рішення про утворення військової адміністрації населеного пункту (населених
пунктів), виключно для здійснення заходів правового режиму воєнного стану може прийняти рішення щодо:
1) передачі коштів з відповідного місцевого бюджету на
потреби Збройних Сил України та/або для забезпечення заходів правового режиму
воєнного стану;
2) створення установ з надання безоплатної первинної
правової допомоги, призначення на посади і звільнення з посад керівників таких
установ, залучення фізичних чи юридичних осіб приватного права до надання
безоплатної первинної правової допомоги;
3) боротьби зі стихійним лихом, епідеміями, епізоотіями;
4) поводження з
небезпечними відходами.
Державною регуляторною службою України від 10.03.22 року
прийнято «Роз’яснення щодо регуляторної
діяльності органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану», яке
зазначає наступне.
Відповідно до статті 40 Закону України «Про засади
державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» в умовах
воєнного, надзвичайного стану та оголошення зони надзвичайної екологічної
ситуації, регуляторна діяльність здійснюється з урахуванням обмежень прав і
свобод людини і громадянина, які в умовах воєнного стану встановлюються
відповідно до Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного
стану».
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про правовий
режим воєнного стану» органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження,
надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Частиною другою статті 19 Конституції України
встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх
посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у
спосіб, що передбачені Конституції та законами України.
При розгляді питання щодо здійснення органами місцевого
самоврядування регуляторної діяльності в умовах воєнного стану необхідно
відокремити два ключових аспекти:
1) процедурні питання здійснення регуляторної діяльності;
2) тимчасова зміна регуляторних повноважень.
Щодо процедурних питань реалізації регуляторних
повноважень слід зазначити, що на законодавчому рівні не встановлено окремих
особливостей реалізації регуляторних процедур.
Отже, регуляторна
діяльність здійснюється за правилами, що діяли до введення воєнного стану.
У той же час, у питаннях, пов’язаних з розширенням
регуляторних повноважень, у частині прийняття актів, якими встановлюються
обмеження, визначені статтею 8 Закону України «Про правовий режим воєнного
стану», слід враховувати, що такі рішення приймаються з урахуванням частини
другої статті 3 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у
сфері господарської діяльності», яка визначає, що дія цього Закону не
поширюється на здійснення регуляторної діяльності, пов’язаної з прийняттям
актів, прийнятих з питань запровадження та здійснення заходів правового режиму
воєнного стану.
Пунктом 1 постанови
Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів
державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного
стану» (далі – Постанова) припинено проведення планових та позапланових заходів
державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного
стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення
воєнного стану в Україні».
Відповідно до статті 40 Закону України «Про благоустрій
населених пунктів» контроль у сфері благоустрою населених пунктів здійснюється
міськими, сільськими та селищними радами та їх виконавчими органами.
Статтею 19 Закону України «Про землеустрій» передбачено,
що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на
території сіл, селищ, міст належать, зокрема, організація і здійснення
землеустрою, координація здійснення землеустрою та контроль за використанням і
охороною земель комунальної власності.
Згідно до статті 30 Закону України «Про місцеве
самоврядування в Україні» організація благоустрою населених пунктів входить до
компетенції міських, сільських і селищних рад.
Окрім цього згідно п.1.б.1 статті 33 Закону України “Про
місцеве самоврядування в Україні”, до відання виконавчих органів сільських,
селищних, міських рад належать повноваження щодо здійснення контролю за
додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і
охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.
Також,
згідно статті 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного
середовища», місцеві ради несуть
відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території
в межах наданих повноважень.
Порядок поводження з безхазяйними відходами регламентується статтею 12 Закону України «Про відходи» та Постановою Кабінету Міністрів України №1217 від 03.08.1998р а саме:
1. Безхазяйними вважаються відходи, що не мають власника або власник яких невідомий (далі - відходи).
2. Власники або користувачі земельних ділянок, на яких виявлено відходи, зобов'язані у п'ятиденний строк повідомити про них місцеві органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.
3. Заяви (повідомлення) про факти виявлення відходів розглядаються на черговому (позачерговому) засіданні постійно діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами (далі - комісія).
4. Комісія визначає кількість, склад, властивості, вартість відходів, ступінь їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров'я людини та вживає заходів до визначення власника відходів.
5. За результатами своєї роботи комісія складає акт, який передається до місцевої державної адміністрації чи органу місцевого самоврядування для вирішення питання про подальше поводження з відходами.
6. На підставі акта комісії місцеві державні адміністрації або органи місцевого самоврядування приймають рішення щодо подальшого поводження з відходами та в разі необхідності порушують справу про притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про відходи, та відшкодування заподіяної шкоди.
7.У разі
визначення власника відходів він несе повну відповідальність за додержання умов
поводження з ними та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє
природне середовище відповідно до положень Закону України "Про
відходи".
Додатково повідомляємо, що відповідно до ст.
21 Закону України « Про відходи» органи місцевого самоврядування у сфері поводження з
відходами забезпечують:
а) виконання вимог законодавства про відходи;
б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених
пунктів;
в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі
відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також
організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів;
г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами
та контроль за їх виконанням;
д) вжиття заходів для стимулювання суб'єктів господарювання, які здійснюють
діяльність у сфері поводження з відходами;
е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об'єктів
поводження з відходами;
є) координацію діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, що
знаходяться на їх території, в межах компетенції;
з) здійснення контролю за раціональним використанням
та безпечним поводженням з відходами на своїй території;
и) ліквідацію несанкціонованих і
неконтрольованих звалищ відходів;
і) сприяння роз'ясненню законодавства про відходи серед населення,
створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і
заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини;
ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів
України;
й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць
чи об'єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу
функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну
адміністративно-територіальну одиницю;
м) здійснення контролю за додержанням юридичними та
фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими
відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні
правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у
разі порушення законодавства про відходи.
Органи місцевого самоврядування приймають рішення про
відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об'єктів
поводження з відходами.